20 октомври 2017 г.

Янко Янев за Хегел

"Всичко най-ценно, което създадоха гърците, като учението за идеите на Платон или логиката на Аристотел, най-дълбокото в средновековната магика, словото на Лютер и дефинициите на Спиноза, последните религиозни понятия на Фихте, историческите знания на Хердер и виденията на Шелинг – всичко това Хегел събра в своята система, ала не само като синкретичност, но и като критик, като творец, защото го вдълбочи и свърза с прасъщния ход на нещата. Не напразно той завърши последната си лекция върху история на философията с утехата, че нищо не е загубено, че всички принципи са запазени, тъй като неговата философия съдържа и повтаря в себе си цялото минало."

"Онова, що искаше да постигне Хегел и към което е бил устремен цял живот, е неговият почти свръх-човешки идеал да обгърне в учението си всичко, което е било мислено преди него в областта на философията, изкуството, религията, държавата, да обгърне времето като време и времето като вечност... Хегел е най-универсалният мислител, какъвто е видял светът."

"В тия три части на своето единствено и общо изложение на цялата си философия ("Енциклопедия на философските науки"), Хегел включва знанието на своето време , знанието на човечеството, откакто то само е почнало да се мисли и познава... Енциклопедията не е само философия на своето време, но същевременно тя е философия на всяко време, на цялото време, на вечността."

"Да, той е бил романтик. Във всичките му метафизични насоки може да се дочуе мелодията на неговата мисъл, която не е друго, а само тъгуване и цялата философия на Хегел е система на това тъгуване по Безкрайното и Всевечното... Хегел е философствал не за да завещае на вековете програмата на човешкия дух, а за да даде израз на своята голяма жажда по пръстена на всички пръстени – Бог. Бог е единственият проблем, който го е занимавал, и вярата му в Него израства дотам, че той схваща историята като негов съд и негова съдба. Това е религиозната романтика на Хегел, това е неговото северно чувство, че живият Абсолют, че живото Слово, че живият Живот се разбулва в пространството и времето на света. Затова той е действал и ще продължи да действа най-много върху славяните, цялата метафизика на които е озарена от същата вяра."

 Янко Янев (1900-1945), "Хегел"